پیشگیری از کرونادانستنی‌های کروناکمپین #کرونا_را_شکست_می‌دهیم

چگونه با استرس کرونا مقابله کنیم؟

کرونا ویروس، نوعی بیماری ویروسی است که ظاهراً با منشاء گونه‌ای حیوانی به انسان سرایت کرده و پس از چندین ماه با وجود تلاش‌ها برای مهار و ریشه کن کردن آن، این روزها بعد از ابتلا و گرفتن جان چندین هزار نفر، از مرزهای چین، محل پیدایشش، عبور کرده و با شیوع در بیش از سه چهارم کشورهای دنیا، سایه‌ای از ترس و نگرانی و اختلال در زندگی روزمره و نظام جهانی را باعث شده است. در این مطلب مختصراً از پیشگیری، مبارزه، و البته غلبۀ بر استرس کرونا صحبت کرده و تلاش می‌کنیم راهکارهایی را برای گذران این کابوس به ظاهر ترسناک، ارائه دهیم.

کرونا چیست؟

کرونا از خانوادۀ بزرگ ویروس‌ها بوده که دامنۀ آن از ویروس سرما خوردگی تا انواع تکامل یافتۀ سندروم حاد تنفسی (سارس)، سندروم تنفسی (مرس)، عفونت کووید 19 را در بر گرفته و حدوداً یه قرن است که بصورت رایج در میان پرندگان و پستانداران قابل شیوع است. نوع اخیر و جدید این ویروس از طریق پرندۀ خفاش و در شهر ووهان چین به انسان شیوع پیدا کرده و با همه گیر شدن آن تاکنون موجب مرگ چندین هزار نفر شده است. کرونا به ایران رسیده است و خطر آن می‌تواند افرادی که سیستم ایمنی قوی‌ای را ندارند آسیب‌پذیر کند.

علاوه بر ناکامی در ساخت دارو و واکسن این ویروس جدید، تاکنون تلاش‌ها برای توقف ادامۀ پیشروی و شیوع آن نیز بی نتیجه مانده است و با وجود اینکه این روزها در کشور چین، شیوع این ویروس شیبی نزولی را طی می‌کند، اما این تازه شروع ماجرا برای کشورهایی است که به تازگی میزبان این مهمان ناخوانده شده‌اند. در کشور ما نیز از حدود چند هفتۀ قبل خبر از شیوع این ویروس بصورت رسمی اعلام شد و موجی از نگرانی و ترس، اختلال در زندگی روزانه و معیشت مردم و تعطیلی مدارس و برخی از اداره‌ها را به وجود آورده است. در این بین برخی از مردم به توصیه‌های مسئولان و پزشکان عمل کرده و برخی نیز بی توجه و سهل انگارند. کرونا آسیب‌های زیادی از جمله جانی و اقتصادی به ما و جهان رسانده است.

ویروس کرونا

این ویروس علائمی مانند سرماخوردگی و انفولانزا دارد. سردرد، آبریزش، تنگی نفس، سرفه‌های خشک و تب و لرز همه علائمی هستند که ممکن است (و نه الزاماً) بر اثر ابتلا به کرونا در فرد به وجود آید. کرونا ویروس اما در افراد آسیب پذیر و در معرض خطر که سابقۀ بیماری‌های قلبی، ریوی، تنفسی، نارسایی کلیه و افراد سالخورده که سیستم ایمنی بدنشان در وضع مطلوبی نیست، می‌تواند منجر به مرگ شود.

از کرونا نترسیم ولی با آن مقابله کنیم

پس با آگاهی از میزان خطر آن، لازم است موضوع را جدی گرفته و برای جان خود و عزیزانمان و دیگر هموطنانمان ارزش قائل شویم. توصیه‌های اولیه آنقدر ساده است که بهانه‌ای برای انجام ندادنشان وجود ندارد. مانند هر بیماری ویروسی دیگر، لازم است مرتباً دست‌های خود را با شوینده‌ای مانند صابون بشوییم و به یاد داشته باشیم که در فاصلۀ بین شستشوها، دست‌هایمان را به چشم‌ها، دهان و بینی خود تماس ندهیم. به افراد بیمار نزدیک نشویم، از دست دادن و روبوسی با دیگران، حتی کسانیکه به ظاهر شاداب و سالم هستند، خودداری کنیم. در هنگام عطسه یا سرفه، جلوی با دستمال دهان و بینی خود را بگیرید (حتی در صورت نبود دستمال می‌توانید قسمت داخلی آرنج را جلوی دهان و بینی خود بگیرید). این‌ها راهکارهایی به ظاهر پیش افتاده اما لازم برای مقابله با کرونا است. و البته اینکه در خانه مانده و خود را قرنطینۀ خانگی کنید. توصیه‌ای که روز به روز و بارها و بارها از مجاری مختلف به گوش می‌رسد اما باز نیز شاهد بی توجهی برخی‌ها به این نکتۀ مهم که باعث ریشه کن شدن سریعتر این ویروس است، هستیم. در این مدت اگر برای انجام کارهای ضروری و تأمین لوازم منزل مجبور به ترک خانه و حضور در فضای های پر رفت و آمد شدید، استفاده از ماسک و دستکش را فراموش نکنید، حتی الامکان به سطوح مختلف دست نزنید، از تماس و نزدیکی به افراد دیگر خودداری کنید و تلاش کنید که سریعتر به خانه بازگردید.

درصورت مشاهدۀ علائم ذکر شده در خود و یا نزدیکتان، با وجود اینکه هیچ نوع دارو و درمان خاصی هم اکنون وجود ندارد، مصرف داروهای مسکن و تب بر مث آسپرین، مصرف زیاد مایعات، و قراری گیری در یک فضای گرم و مرطوب می‌تواند شرایط را مساعدتر کند. اما درصورت تشدید این وضع، لازم است که به پزشک رجوع کنید.

با وجود الزامی بودن رعایت نکات بهداشتی، ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح مختلف و همچنین تلاش مسئولان برای ضدعفونی کردن پی در پی سطح شهر، آن چه که رکن جدایی ناپذیر و پر اهمیت مبارزه با کرونا می‌باشد و توجه و عمل به آن بایستی در دستور کار قشرهای مختلف جامعه قرار بگیرد، برقراری آرامش، اطمینان و امنیت روانی برای غلبه بر استرس کرونا است.

استرس ناشی از کرونا

استرس کرونا شاید به ظاهر یک فرایند روحی باشد که تنها سبب ترس، دلهره و نگرانی در میان مردم شود. اما برخلاف این عقیده، خطرناک‌تر از شیوع کرونا، شیوع استرس کرونا است که منجر به تضعیف سیستم بدنی شما و تقویت ویروس شده و اختلال در روند ترشح هورمون‌ها سبب بروز خلل در تعداد و عملکرد گلبول‌های سفید خون که در خط مقدم مقابله با بیماری‌های عفونی قرار دارند، می‌شود و در نتیجه ترس و استرس کرونا پیش از سر رسیدن آن، زمینه را برای جولان این ویروس در برابر بدن تضعیف شده و بی دفاع شما فراهم می‌کند. پس

بیماری «نکند کرونا گرفته باشم؟!»

بخشی از ترس و استرس طبیعی بوده و ناشی از عملکرد منطقی و غریزی بدن برای پیشگیری و مبارزه با خطرات گوناگون است. تفریط و سهل انگاری و شوخی تلقی کردن می‌تواند عواقب و خسارات جبران را ناپذیری را در پی داشته باشد. از سوی دیگر افراط و حساسیت بیش از حد که زمینۀ اضطراب بیش از حد را فراهم می‌کند، بدن را تضعیف نموده ویروس کرونا را بر شما غالب می‌سازد. پس با استرس طبیعی خود کنار آمده و با توکل به خدا و حفظ خونسردی خود، به فکر پیشگیری و ایجاد فضای ارامش بخش باشید.

از تکنیک‌های مدیریت روانی برای مقابله با استرس کرونا استفاده کنید. ورزش، مطالعه، ایجاد گفتگو و صحبت با اطرافیان در مورد موضوعات گوناگون، تکنیک‌های مدیتیشن، ریلکسیشن و تنفس عمیق و هر آن چه که سبب آسودگی ذهنتان می‌شود را در دستور کار قرار دهید.

 

استرس را در خانواده بُکشید

شما در شرایط قرنطینۀ خانگی قرار داشته و از فضای آموزش، کار تفریح و … فاصله گرفته‌اید. پس لازم است تلاش کنید برخی از عادت‌های روز مره خودتان را متناسب با فضای موجود تغییر داده و خود را با شرایط موجود وفق دهید. یعنی بکوشید که ابتکار خلاقیت به خرج داده و با تدبیر، مشارکت و مشورت با سایر اعضای خانه، نیازهای خود در شرایط جدید را با توجه به امکانات موجود تعریف کرده و برای آن‌ها برنامه ریزی کنید. در این شرایط فضای گرم خانواده بیشتر از هر زمان دیگری برای فارغ شدن از نگرانی‌های مختلف مانند استرس کرونا راهگشا است. بازی‌های درون خانوادگی، مرور خاطرات، تصمیم گیری برای آینده، برنامه ریزی اهداف خانواده، لذت خوردن وعده‌های غذایی کنار هم و… آنقدر زمانی طولانی و دلپذیر را در برمی‌گیرد که بتوانید به راحتی ترس و استرس کرونا را به حاشیه برانید.

فرزندان شما در مواجهه با وضع موجود همانگونه رفتار خواهند کرد که از شما سر می‌زند. آن‌ها با واقعیات موجود درباره کرونا بی اطلاعند پس طبیعتاً می‌توانند همانند ترس و اضطراب طبیعی بزرگتر ها را نیز نداشته باشند. پس لازم است که مراقب رفتار و حرف‌های خود در حضور آن‌ها باشید و با خودداری از کم کاری که باعث می‌شود آن‌ها کاملا آسوده خاطر باشند و یا زیاده روی که باعث وارد شدن استرس بیش از حد به روحیه آن می‌شود، فرزندانمان را نیز در این مبارزه با خود همراه سازید.

افراد سالخورده و در معرض خطر را دریابید. علاوه بر این از کسانی که دارای زمینۀ بیماری‌های روانی هستند، غافل نشوید، این افراد در برابر اضطراب و استرس بسیار آسیب پذیر و شکننده‌اند و استرس کرونا می‌تواند به مشکلات روحی گذشتۀ آن‌ها دامن زده و شرایطی بغرنج و غیرقابل مهار را بودجود آورد. پس لازم است که این دسته از افراد را در معرض اضطراب بوجود آمده قرار ندهید و حتی تلاش کنیم که تمهیدات لازم برای مقابله با شیوع ویروس و انتقال به افراد خانواده را، بصورت خصوصی و در غیاب آن‌ها بیاندیشید. همچنین به فکر تغذیۀ مناسب، استراحت مطلوب و پر کردن زمان بیکاری آن‌ها در این مدت نیز باشید و تا می‌توانید، ذهن آن‌ها را از این موضوع دور برانید.

فضاهای مجازی نامشخص و گوناگون با منابع نامعتبر و بعضاً جعلی، رسانه‌های معاند و … که با تیترهای زرد، جنجالی و تأسف برانگیز، به دنبال جذب مخاطب، فالوور و بهره برداری سیاسی هستند را مرجع کسب اطلاع از جدیدترین وضع کشور و جهان قرار دهید. ضمن اینکه خودتان نیز از شایعه پراکنی و قرار گرفتن در چرخۀ انتقال شایعات گول زنندۀ خودداری کنید. سعی کنید اخبار امید بخش و راهگشا را به اطرافیان و دیگر کسانی که در فضای مجازی به آن‌ها دسترسی دارید مخابره کنید. شاید بگویید که مواجهه با این شایعات در شما اثری نگذاشته و آنان را باور نمی‌کنید اما از ایم موضوع غافل هستید که این اخبار کذب و استرس زا ناخوادگاه در سیستم دفاعی بدن شما نفوذ خواهد کرد. استرسی که می‌تواند به سایر افراد خانواده نیز منتقل شده و…

به زودی این سایۀ ترس این ویروس کنار رفته و ارامش به زندگی عادی ما باز خواهد گشت، منتها در این بین چیزی که از تجربۀ شیوع آن در ذهن ما و اطرافیانمان خواهد ماند، شیوۀ مواجهه با آن و تدابیر و دور اندیشی های ما خواهد بود که در ذهنشان نقش خواهد بست و صد البته خساراتی جانی که امیدواریم به آن دچار نشوید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن